października 02, 2020

Jak zadbać o siebie od wewnątrz?

 Bardzo lubię jesień, zresztą każda pora roku jest w jakiś sposób wyjątkowa i ma swój klimat. Mimo to istnieją też wady. Zimą zdecydowanie jest to zbyt niska temperatura, latem upał, a wiosna to na przykład niezbyt miły okres dla alergików.

Jesień chyba wielu osobom kojarzy się z deszczem i często smętna pogodą, która odbija się niestety na naszym zdrowiu psychicznym. To tak zwana "depresja jesienna" i wydaje mi się, że wiele z nas ją przechodzi. Mnie jesienią często łapie dołek, jestem już zmęczona szkołą i po tym miesiącu/ półtora marzę z powrotem o wakacjach. 

Dzisiaj więc przychodzę z postem o tym, w jaki sposób zadbać o siebie od wewnątrz. Pomijając już sam temat jesieni, jest to zdecydowanie duży problem wielu osób z tak naprawdę rożnych grup wiekowych. A powinniśmy o siebie dbać nie tylko z tej zewnętrznej strony! 

Daj sobie odpocząć

Na każdym z nas ciążą jakieś obowiązki i zawsze jest mnóstwo rzeczy do zrobienia w danej chwili, jednak podstawą tutaj jest dobra organizacja, takie rozplanowanie czasu, abyśmy mogli też odpocząć i poświęcić chwilę dla siebie, a dopiero potem wrócić do pracy z nową siłą i energią. Może też czasem odstawić wszystko na bok, pomyśleć o sobie, zrezygnować z jakiegoś spotkania ze znajomymi, jeśli nie mamy zwyczajnie na nie ochoty.

Myśl realnie i zaakceptuj pewne rzeczy

Łatwo powiedzieć, prawda? Jednakże wcale nie chodzi mi o myślenie optymistyczne. Wiem, że czasem i ono może zgubić i zawieść, jeśli coś nie pójdzie po naszej myśli. Świat nie jest kolorowy, nie zawsze można liczyć na cuda. Oczywiście odrobina optymizmu nie zaszkodzi, bo trzeba wierzyć w siebie i w to, że wszystko skończy się dobrze, ale lepiej czasem usiąść i na spokojnie pomyśleć, czy dana rzecz jest osiągalna, możliwa? Być w stanie przewidzieć różne scenariusze i na nie się przygotować, w razie wypadku się z nimi pogodzić, jeśli nie da się nic tak naprawdę zrobić. Po co marnować czas na coś, na co nie mamy wpływu? 

Nie porównuj się do innych

Ktoś ma swoją drugą połówkę, a ja nie. Komuś coś wyszło, a mi się niestety nie udało. A jeszcze ktoś inny prowadzi beztroskie życie, wyjeżdża często na wakacje i robi to, co kocha. Te rzeczy nie oznaczają, że ty jesteś gorszy od tych osób, bo twoje życie wygląda zupełnie inaczej. Nie porównuj siebie do innych ludzi. Zacznij cieszyć się tym, co ty masz i spróbuj znaleźć coś, czego inni mogą ci zazdrościć! Uwierz, że takich rzeczy jest wiele. Każdy z nas ma w sobie coś unikalnego i każdy z nas jest inny, więc nie powinniśmy się porównywać, a raczej powinniśmy pielęgnować to co w nas właśnie unikalne, postawić na swoje i iść własną drogą. 

Pokochaj siebie

To też ważny aspekt w osiągnięciu szczęścia! Tak jak wyżej napisałam, znajdź coś w sobie z czego jesteś dumny, co ci się podoba, spróbuj z wady stworzyć zaletę albo po prostu ją zaakceptuj i przede wszystkim zaakceptuj siebie, pokochaj siebie! Życie masz jedno i trzeba je wykorzystać w pełni, teraz albo nigdy. Jeśli ty pokochasz siebie, inni pokochają ciebie. Nikt nie przepada za zakompleksionymi osobami, które non-stop na siebie marudzą i zrzędzą. 

Daj sobie pomóc

Naprawdę czasem nie warto dusić wszystkiego w sobie. Nie oszukuj się, że nie potrzebujesz pomocy, skoro wcale nie czujesz się dobrze. Pozwól sobie pomóc, jeśli ktoś oferuje ci tą pomoc. Problem nie rozwiąże się sam, nie udawaj przed bliskimi, że go nie ma, nie udawaj, że jesteś w stanie poradzić sobie z nim sam. Umów się może nawet na wizytę z terapeutą, jeśli tego potrzebujesz.

Nie kryj uczuć i rozmawiaj

Kontakt z drugim człowiekiem też jest potrzeba ludzką, dlatego nawet jeśli nie przepadasz za udzielaniem się towarzysko, to dobrze jest mieć kogoś przy boku i potrafić się odezwać. Mów śmiało o tym, co czujesz, bądź szczery z innymi i sam ze sobą. No i rozmawiaj przede wszystkim do siebie. Może to wydawać się dziwne, ale tylko w taki sposób dowiesz się, co naprawdę odczuwasz i czego pragniesz. Zadawaj sobie pytania, motywuj się. Może załóż pamiętnik? Wielu ludziom pisanie o swoich uczuciach nadal pomaga. 

Stawiaj sobie cele

Cel, do którego dążymy, wyznacza nam tak naprawdę sens życia. Może nawet nie sam cel, co też często wartości, dla których żyjemy. Rodzina, miłość, rozwój, praca. Jeśli człowiek nie potrafi zauważyć tych rzeczy, to mówi, że jego istnienie nie ma sensu. Zawsze jest coś, do czego powinniśmy dążyć i chcemy do tego dążyć, musimy to znaleźć i po prostu działać, nikt za nas tego nie zrobi, wszystko zależy od nas samych, od naszych chęci. My jesteśmy odpowiedzialni za własny los. To mogą być małe i jak zarówno duże cele, od np. zrobienia treningu w danym dniu do osiągnięcia sukcesu zawodowego. 

Znajdź hobby

Wyrażanie siebie w tym, co się lubi robić też nadaje sens życiu i chęć do życia. Uprawienie hobby daje człowiekowi dużo radości i sprawia, że czuje się znacznie lepiej psychicznie. Zresztą hobby może być odpoczynkiem od obowiązków jak i samą pracą. Dlatego dobrze jest mieć pasje, które można wykorzystać w życiu zawodowym.

Szczerze dość długo przygotowywałam tego posta. Nie chciałam tutaj rzucać pierwszymi "lepszymi" radami, zależało mi na tym, aby faktycznie zwrócić uwagę na pewne aspekty, które mają czasem znaczący wpływ na nasze wewnętrzne samopoczucie, a być może nie zdajemy sobie z tego sprawy. Oczywiście ja też w wielu kwestiach mogę się mylić, też nie zawsze czuję się najlepiej, ale to normalne, że miewamy gorsze dni. Nie zapominajmy tylko faktycznie o siebie dbać! 

Do następnego! 

14 komentarzy:

  1. Bardzo fajny przemyślany post. Wszystkie rady są słuszne. Taka higiena wewnętrzna w życiu jest bardzo ważna. Stawianie sobie celów pomaga, mamy wtedy jakiś sens życia, do czegoś dążymy. Również posiadanie hobby jest bardzo ważne, bo pozwala nam się oderwać i robić coś co nas rozwija. Fajnie że o tym wspomniałaś :) Pozdrawiam i obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne razy, na pewno niektórym się przydadzą. Ja swoją drogą uwielbia jesień. To jest ten czas taki bardziej regenerujący, wyciszający.. Gdyby może jeszcze tylko udało mi się znaleźć inną pracę myślę, że byłabym dużo bardziej zadowolona z życia i nie byłabym tak często zestresowana i zmęczona. :) Jednak dni wolne od pracy pokazują mi, że tak na prawdę życie jest świetne. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi się Twój post, to niby takie podstawy podstaw, a tak często o nich zapominamy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mądrze napisany post :D Czasami ciężko jest przestać porównywać się z innymi ludźmi,
    jednakże zgadzam się z Tobą, że każdy człowiek jest odpowiedzialny za własny los :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny postu i świetne porady. Ja jesienią tez zawsze łapie dola a przez deszczowa pogodę nic mi się kompletnie nie chce. Porównywanie się do innych to najgorsze co można robić. Znalezienie swojego hoppy to świetna opcja, żeby oderwać się trochę od „złych myśli” i zająć się czymś co lubimy i co z pewnością poprawi nam humor :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja chyba nienawidzę jesieni za to że robi się tak strasznie szybko ciemno. Wychodzę rano ciemno wracam też ciemno nie cierpię tego , właśnie przez to łapałam tą depresję. Jeśli chodzi o porady to uważam że warto o tym dłużej pomyśleć pamiętam jak długo sama sobie wmawiałam że nie powinnam z nikim się dzielić swoim życiem , duży błąd ! Tak samo jest z rozmową i wyrażaniem tego co myślmy czy pasjami w które uciekamy gdy chcemy zostać troszkę sami :)
    by-tala.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja lubię jesień, ale często mam doła właśnie wtedy. Jak była szkoła narzekałam na nadmiar nauki, teraz narzekam na nadmiar wolnego czasu i kombinowanie co z życiem zrobić przez ten miesiąc. Dla mnie chyba najważniejszą radą z tego posta jest nie porównywanie się do innych, bo to dość często robię.
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystko zaczyna się od głowy i to z nią najciężej wygrać. Ja dlatego nie mam Instagrama, aby nie porównywać się do szczupłych, gładkich, bogatych modelek tylko żyję po swojemu bez presji ze strony social mediów.

    Zapraszam na nowy post, w którym przedstawiam mój pierwszy samochód w życiu - czerwonego Malucha. Będzie mi bardzo miło jeśli wpadniesz. Obserwuję Mój blog-KLIKNIJ

    OdpowiedzUsuń
  9. Warto stawiać przede wszystkim na siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. bardzo podoba mi się ten post, w codziennym pędzie życia rzadko zdarza nam się usiąść na moment i zadbać o siebie zarówno od wewnątrz jak i zewnątrz.
    Obserwuję i będę wpadać częściej :)
    eerie-world.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dorosłe spojrzenie na temat :) Wygląda na to, że stosuję wszystkie punkty, ale zajęło mi to wiele czasu a czasem niektóre punkty mi umykają. Dobrze, że masz tą wiedzę i przekazujesz ją innym. Może kogoś to zmotywuje do pracy nad sobą, bo choć szlifowanie charakteru nie jest proste to naprawdę popłaca. Sama widzę jakim człowiekiem stałam się na przestrzeni ostatnich lat i tym bardziej siebie lubię :) Polecam wszystkim! :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Cieszę się, że poruszyłaś na swoim blogu tak ważny temat. Niestety wielu z nas zapomina o tym, że powinniśmy dbać o swoje zdrowie psychiczne tak samo jak o fizyczne. Pamiętajcie, terapia to nie wstyd i jeżeli czujecie taką potrzebę to warto się na nią zapisać. Mi osobiście takie wizyty bardzo pomogły.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przede wszystkim trzeba też zadbać o swój rozwój, dlatego ja zdecydowałam się na kursy językowe online i nie żałuję, bardzo wiele się tutaj nauczyłam

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie dla mnie największym problemem była moja cera, ale dobrze, że zapisałam się na Laserowe zamykanie naczynek białystok, ponieważ teraz moja skóra nareszcie wygląda o wiele lepiej

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz, miłe słowa. Motywuje mnie to do dalszego działania!

Copyright © Zofia Adam , Blogger